{ב.}משנה:
מאימתי מזכירין גבורות גשמים?
רבי אליעזר אומר: מיום טוב הראשון של חג
ר' יהושע אומר: מיום טוב האחרון של חג
אמר לו ר' יהושע הואיל ואין הגשמים אלא סימן קללה בחג למה הוא מזכיר אמר לו ר' אליעזר אף אני לא אמרתי לשאול אלא להזכיר משיב הרוח ומוריד הגשם בעונתו אמר לו א''כ לעולם יהא מזכיר :
אין שואלין את הגשמים אלא סמוך לגשמים :
ר' יהודה אומר: העובר לפני התיבה ביו''ט האחרון של חג האחרון מזכיר הראשון אינו מזכיר ביו''ט הראשון של פסח הראשון מזכיר האחרון אינו מזכיר:
גמרא:
1.מהיכן נובעת הנחת היסוד שבכלל מזכירים גבורות גשמים?
תנא היכא קאי דקתני מאימתי תנא התם קאי דקתני מזכירין גבורות גשמים בתחיית המתים ושואלין בברכת השנים והבדלה בחונן הדעת וקתני מאימתי מזכירין גבורות גשמים וליתני התם מ''ש דשבקיה עד הכא אלא תנא מראש השנה סליק דתנן ובחג נידונין על המים ואיידי דתנא ובחג נידונין על המים תנא מאימתי מזכירין גבורות גשמים.
2.מדוע הגשמים נקראים גבורות?
וליתני מאימתי מזכירין על הגשמים מאי גבורות גשמים?
א''ר יוחנן מפני שיורדין בגבורה שנאמר {איוב ט-י} עושה גדולות עד אין חקר ונפלאות עד אין מספר וכתיב {איוב ה-י} הנותן מטר על פני ארץ ושולח מים על פני חוצות מאי משמע אמר רבה בר שילא אתיא חקר חקר מברייתו של עולם כתיב הכא עושה גדולות עד אין חקר וכתיב התם {ישעיה מ-כח} הלא ידעת אם לא שמעת אלהי עולם ה' בורא קצות הארץ לא ייעף ולא ייגע אין חקר לתבונתו וכתיב {תהילים סה-ז} מכין הרים בכחו נאזר בגבורה
3.מניין שצריך להזכיר גבורות גשמים בתפילה?
ומנא לן דבתפלה דתניא {דברים יא-יג} לאהבה את ה' אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם איזו היא עבודה שהיא בלב הוי אומר זו תפלה וכתיב בתריה {דברים יא-יד} ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש
4.מהם המפתחות שאינם בידי שליח אלא רק בידי ה'?
אמר ר' יוחנן ג' מפתחות בידו של הקב''ה שלא נמסרו ביד שליח ואלו הן :
א.מפתח של גשמים
ב.ומפתח של חיה
ג.ומפתח של תחיית המתים
מפתח של גשמים דכתיב {דברים כח-יב} יפתח ה' לך את אוצרו הטוב את השמים לתת מטר ארצך בעתו
מפתח של חיה מנין דכתיב {בראשית ל-כב} ויזכור אלהים את רחל וישמע {ב:} אליה אלהים ויפתח את רחמה
מפתח של תחיית המתים מנין דכתיב {יחזקאל לז-יג} וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם
במערבא אמרי אף :
ד.מפתח של פרנסה דכתיב {תהילים קמה-טז} פותח את ידך וגו'
ור' יוחנן מאי טעמא לא קא חשיב להא אמר לך גשמים היינו פרנסה:
משנה:ר' אליעזר אומר מיום טוב הראשון של חג כו':
5.האם למד ר' אליעזר שמזכירין גבורות גשמים ביום הראשון מנטילת לולב או מניסוך המים?
איבעיא להו ר' אליעזר מהיכא גמיר לה מלולב גמר לה או מניסוך המים גמר לה. מלולב גמר לה מה לולב ביום אף הזכרה ביום או דלמא מניסוך המים גמר לה מה ניסוך המים מאורתא דאמר מר {במדבר כט-יח ...} ומנחתם ונסכיהם אפילו בלילה אף הזכרה מאורתא.
תא שמע דאמר רבי אבהו לא למדה ר' אליעזר אלא מלולב איכא דאמרי ר' אבהו גמרא גמיר לה ואיכא דאמרי מתניתא שמיע ליה.
מאי היא? דתניא: מאימתי מזכירין על הגשמים ?
רבי אליעזר אומר משעת נטילת לולב
ר' יהושע אומר משעת הנחתו
א''ר אליעזר הואיל וארבעת מינין הללו אינן באין אלא לרצות על המים וכשם שארבע מינין הללו אי אפשר בהם בלא מים כך אי אפשר לעולם בלא מים
אמר לו ר' יהושע והלא גשמים בחג אינו אלא סימן קללה
אמר לו ר' אליעזר אף אני לא אמרתי לשאול אלא להזכיר וכשם שתחיית המתים מזכיר כל השנה כולה ואינה אלא בזמנה כך מזכירים גבורות גשמים כל השנה ואינן אלא בזמנן לפיכך אם בא להזכיר כל השנה כולה מזכיר.
6.אילו דעות נוספות מובאות בברייתא בנוגע למחלוקת על תחילת זמן הזכרת גשמים?
רבי אומר: אומר אני משעה שמפסיק לשאלה כך מפסיק להזכרה
ר' יהודה בן בתירה אומר: בשני בחג הוא מזכיר
ר' עקיבא אומר :בששי בחג הוא מזכיר
ר' יהודה משום ר' יהושע אומר :העובר לפני התיבה ביום טוב האחרון של חג האחרון מזכיר הראשון אינו מזכיר ביום טוב ראשון של פסח הראשון מזכיר האחרון אינו מזכיר
7.מה יתרונה של טענת ר' אליעזר על פני דעת ר' יהושוע?
שפיר קאמר ליה ר''א לרבי יהושע אמר לך רבי יהושע בשלמא תחיית המתים מזכיר דכולי יומא זמניה הוא אלא גשמים כל אימת דאתיין זמנייהו היא והתנן יצא ניסן וירדו גשמים סימן קללה הם שנאמר {שמואל א יב-יז} הלא קציר חטים היום וגו'
8.מנין למדו החכמים בברייתא את דעותהם השונות בנוגע לתחילת זמן הזכרת גשמים?
א.ר' יהודה בן בתירה אומר: בשני בחג הוא מזכיר מ''ט דרבי יהודה בן בתירה? דתניא רבי יהודה בן בתירה אומר נאמר בשני {במדבר כט-ו/יא/יח/יט/כא/כד/כז/ל/לז ??} ונסכיהם ונאמר בששי ונסכיה ונאמר בשביעי כמשפטם הרי מ''ם יו''ד מ''ם הרי כאן מים מכאן רמז לניסוך המים מן התורה ומאי שנא בשני דנקט דכי רמיזי להו בקרא בשני הוא דרמיזי הלכך בשני מדכרינן
ב.רבי עקיבא אומר בששי בחג הוא מזכיר שנאמר בששי ונסכיה בשני ניסוכין הכתוב מדבר אחד ניסוך המים ואחד ניסוך היין ואימא תרוייהו דחמרא סבר לה כר' יהודה בן בתירה דאמר רמיזי מיא {ג.} אי סבר לה כרבי יהודה בן בתירה נימא כוותיה קסבר רבי עקיבא כי כתיב ניסוך יתירא בששי הוא דכתיב
תניא ר' נתן אומר {במדבר כח-ז} בקדש הסך נסך שכר לה' בשני ניסוכין הכתוב מדבר אחד ניסוך המים ואחד ניסוך היין אימא תרוייהו דחמרא אם כן ליכתוב קרא או הסך הסך או נסך נסך מאי הסך נסך שמעת מינה חד דמיא וחד דחמרא
9.מי מבין החלוקים בבריתא סובר שניסוך המים הוא 7 ימים?
אלא הא דתנן ניסוך המים כל ז' מני אי ר' יהושע נימא חד יומא אי ר''ע תרי יומי אי ר' יהודה ב''ב שיתא יומי לעולם ר' יהודה ב''ב היא וס''ל כר' יהודה דמתני' דתנן רבי יהודה אומר בלוג היה מנסך כל שמונה ומפיק ראשון ומעייל שמיני ומאי שנא ראשון דלא דכי רמיזי מים בשני הוא דרמיזי שמיני נמי כי רמיזי מים בשביעי הוא דרמיזי
אלא רבי יהושע היא וניסוך המים כל שבעה הלכתא גמירי לה
10.מהם שלושת הדברים שנאמרו הלכה למשה מסיני?
דאמר ר' אמי א''ר יוחנן משום ר' נחוניא איש בקעת בית חורתן: עשר נטיעות ערבה וניסוך המים הלכה למשה מסיני.
מאימתי מזכירין גבורות גשמים?
רבי אליעזר אומר: מיום טוב הראשון של חג
ר' יהושע אומר: מיום טוב האחרון של חג
אמר לו ר' יהושע הואיל ואין הגשמים אלא סימן קללה בחג למה הוא מזכיר אמר לו ר' אליעזר אף אני לא אמרתי לשאול אלא להזכיר משיב הרוח ומוריד הגשם בעונתו אמר לו א''כ לעולם יהא מזכיר :
אין שואלין את הגשמים אלא סמוך לגשמים :
ר' יהודה אומר: העובר לפני התיבה ביו''ט האחרון של חג האחרון מזכיר הראשון אינו מזכיר ביו''ט הראשון של פסח הראשון מזכיר האחרון אינו מזכיר:
גמרא:
1.מהיכן נובעת הנחת היסוד שבכלל מזכירים גבורות גשמים?
תנא היכא קאי דקתני מאימתי תנא התם קאי דקתני מזכירין גבורות גשמים בתחיית המתים ושואלין בברכת השנים והבדלה בחונן הדעת וקתני מאימתי מזכירין גבורות גשמים וליתני התם מ''ש דשבקיה עד הכא אלא תנא מראש השנה סליק דתנן ובחג נידונין על המים ואיידי דתנא ובחג נידונין על המים תנא מאימתי מזכירין גבורות גשמים.
2.מדוע הגשמים נקראים גבורות?
וליתני מאימתי מזכירין על הגשמים מאי גבורות גשמים?
א''ר יוחנן מפני שיורדין בגבורה שנאמר {איוב ט-י} עושה גדולות עד אין חקר ונפלאות עד אין מספר וכתיב {איוב ה-י} הנותן מטר על פני ארץ ושולח מים על פני חוצות מאי משמע אמר רבה בר שילא אתיא חקר חקר מברייתו של עולם כתיב הכא עושה גדולות עד אין חקר וכתיב התם {ישעיה מ-כח} הלא ידעת אם לא שמעת אלהי עולם ה' בורא קצות הארץ לא ייעף ולא ייגע אין חקר לתבונתו וכתיב {תהילים סה-ז} מכין הרים בכחו נאזר בגבורה
3.מניין שצריך להזכיר גבורות גשמים בתפילה?
ומנא לן דבתפלה דתניא {דברים יא-יג} לאהבה את ה' אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם איזו היא עבודה שהיא בלב הוי אומר זו תפלה וכתיב בתריה {דברים יא-יד} ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש
4.מהם המפתחות שאינם בידי שליח אלא רק בידי ה'?
אמר ר' יוחנן ג' מפתחות בידו של הקב''ה שלא נמסרו ביד שליח ואלו הן :
א.מפתח של גשמים
ב.ומפתח של חיה
ג.ומפתח של תחיית המתים
מפתח של גשמים דכתיב {דברים כח-יב} יפתח ה' לך את אוצרו הטוב את השמים לתת מטר ארצך בעתו
מפתח של חיה מנין דכתיב {בראשית ל-כב} ויזכור אלהים את רחל וישמע {ב:} אליה אלהים ויפתח את רחמה
מפתח של תחיית המתים מנין דכתיב {יחזקאל לז-יג} וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם
במערבא אמרי אף :
ד.מפתח של פרנסה דכתיב {תהילים קמה-טז} פותח את ידך וגו'
ור' יוחנן מאי טעמא לא קא חשיב להא אמר לך גשמים היינו פרנסה:
משנה:ר' אליעזר אומר מיום טוב הראשון של חג כו':
5.האם למד ר' אליעזר שמזכירין גבורות גשמים ביום הראשון מנטילת לולב או מניסוך המים?
איבעיא להו ר' אליעזר מהיכא גמיר לה מלולב גמר לה או מניסוך המים גמר לה. מלולב גמר לה מה לולב ביום אף הזכרה ביום או דלמא מניסוך המים גמר לה מה ניסוך המים מאורתא דאמר מר {במדבר כט-יח ...} ומנחתם ונסכיהם אפילו בלילה אף הזכרה מאורתא.
תא שמע דאמר רבי אבהו לא למדה ר' אליעזר אלא מלולב איכא דאמרי ר' אבהו גמרא גמיר לה ואיכא דאמרי מתניתא שמיע ליה.
מאי היא? דתניא: מאימתי מזכירין על הגשמים ?
רבי אליעזר אומר משעת נטילת לולב
ר' יהושע אומר משעת הנחתו
א''ר אליעזר הואיל וארבעת מינין הללו אינן באין אלא לרצות על המים וכשם שארבע מינין הללו אי אפשר בהם בלא מים כך אי אפשר לעולם בלא מים
אמר לו ר' יהושע והלא גשמים בחג אינו אלא סימן קללה
אמר לו ר' אליעזר אף אני לא אמרתי לשאול אלא להזכיר וכשם שתחיית המתים מזכיר כל השנה כולה ואינה אלא בזמנה כך מזכירים גבורות גשמים כל השנה ואינן אלא בזמנן לפיכך אם בא להזכיר כל השנה כולה מזכיר.
6.אילו דעות נוספות מובאות בברייתא בנוגע למחלוקת על תחילת זמן הזכרת גשמים?
רבי אומר: אומר אני משעה שמפסיק לשאלה כך מפסיק להזכרה
ר' יהודה בן בתירה אומר: בשני בחג הוא מזכיר
ר' עקיבא אומר :בששי בחג הוא מזכיר
ר' יהודה משום ר' יהושע אומר :העובר לפני התיבה ביום טוב האחרון של חג האחרון מזכיר הראשון אינו מזכיר ביום טוב ראשון של פסח הראשון מזכיר האחרון אינו מזכיר
7.מה יתרונה של טענת ר' אליעזר על פני דעת ר' יהושוע?
שפיר קאמר ליה ר''א לרבי יהושע אמר לך רבי יהושע בשלמא תחיית המתים מזכיר דכולי יומא זמניה הוא אלא גשמים כל אימת דאתיין זמנייהו היא והתנן יצא ניסן וירדו גשמים סימן קללה הם שנאמר {שמואל א יב-יז} הלא קציר חטים היום וגו'
8.מנין למדו החכמים בברייתא את דעותהם השונות בנוגע לתחילת זמן הזכרת גשמים?
א.ר' יהודה בן בתירה אומר: בשני בחג הוא מזכיר מ''ט דרבי יהודה בן בתירה? דתניא רבי יהודה בן בתירה אומר נאמר בשני {במדבר כט-ו/יא/יח/יט/כא/כד/כז/ל/לז ??} ונסכיהם ונאמר בששי ונסכיה ונאמר בשביעי כמשפטם הרי מ''ם יו''ד מ''ם הרי כאן מים מכאן רמז לניסוך המים מן התורה ומאי שנא בשני דנקט דכי רמיזי להו בקרא בשני הוא דרמיזי הלכך בשני מדכרינן
ב.רבי עקיבא אומר בששי בחג הוא מזכיר שנאמר בששי ונסכיה בשני ניסוכין הכתוב מדבר אחד ניסוך המים ואחד ניסוך היין ואימא תרוייהו דחמרא סבר לה כר' יהודה בן בתירה דאמר רמיזי מיא {ג.} אי סבר לה כרבי יהודה בן בתירה נימא כוותיה קסבר רבי עקיבא כי כתיב ניסוך יתירא בששי הוא דכתיב
תניא ר' נתן אומר {במדבר כח-ז} בקדש הסך נסך שכר לה' בשני ניסוכין הכתוב מדבר אחד ניסוך המים ואחד ניסוך היין אימא תרוייהו דחמרא אם כן ליכתוב קרא או הסך הסך או נסך נסך מאי הסך נסך שמעת מינה חד דמיא וחד דחמרא
9.מי מבין החלוקים בבריתא סובר שניסוך המים הוא 7 ימים?
אלא הא דתנן ניסוך המים כל ז' מני אי ר' יהושע נימא חד יומא אי ר''ע תרי יומי אי ר' יהודה ב''ב שיתא יומי לעולם ר' יהודה ב''ב היא וס''ל כר' יהודה דמתני' דתנן רבי יהודה אומר בלוג היה מנסך כל שמונה ומפיק ראשון ומעייל שמיני ומאי שנא ראשון דלא דכי רמיזי מים בשני הוא דרמיזי שמיני נמי כי רמיזי מים בשביעי הוא דרמיזי
אלא רבי יהושע היא וניסוך המים כל שבעה הלכתא גמירי לה
10.מהם שלושת הדברים שנאמרו הלכה למשה מסיני?
דאמר ר' אמי א''ר יוחנן משום ר' נחוניא איש בקעת בית חורתן: עשר נטיעות ערבה וניסוך המים הלכה למשה מסיני.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה